Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Останнім часом випадки тиску на суддів та незаконного втручання в роботу судів набули критичного характеру. З боку окремих представників громадськості та влади лунають безпідставні звинувачення на адресу суддів, спрямовані на дискредитацію судової влади та підрив суспільної довіри до неї. Такі висловлювання активно підхоплюють деякі ЗМІ, цим самим посилюючи емоційну напругу й агресію громадян.
При цьому саме недостатня комунікація з боку судових органів призводить до того, що більшість людей отримують інформацію про суди виключно зі ЗМІ, які подають її переважно в негативному контексті.
Як же змінити ситуацію, створити ефективну систему взаємодії між судами, громадськістю й засобами масової інформації, вирішували учасники міжнародної конференції «Зміцнення довіри громадськості до судової влади через покращення взаємної комунікації», організованої за підтримки Проекту USAID «Справедливе правосуддя» спільно з Радою суддів України та Державною судовою адміністрацією України.
Участь у заході, який відбувся 24 лютого 2015 року, взяли представники судових установ, органів суддівського самоврядування, міжнародні експерти з питань зв’язків з громадськістю у судах зі Сполучених Штатів Америки та Великобританії. ВССУ представляли заступник Голови Євген Літвінов, суддя Галина Юровська, суддя, член Ради суддів України Вячеслав Наставний, а також начальник відділу забезпечення діяльності голови Ілона Камінська й начальник відділу прес-служби Ніла Мартинюк.
Створення ефективної системи взаємодії судів і ЗМІ є одним з пріоритетних напрямів демократизації в Україні. І представники судових установ, і працівники мас-медіа мають чітко усвідомлювати важливість такої діяльності. Саме на цьому наголосила у своєму виступі суддя ВССУ Галина Юровська.
Засоби масової інформації, підкреслила доповідач, є потужним механізмом впливу на громадську думку. При цьому, на жаль, представники мас-медіа, висвітлюючи діяльність судової системи і керуючись бажанням підготувати насамперед видовищний матеріал, не завжди обізнані з міжнародними стандартами стосунків ЗМІ і судів, яким властиві певні відмінності від інших сфер державного життя.
Позицію щодо взаємодії судів та ЗМІ, нагадала Галина Юровська, узагальнено в Мадридських принципах взаємодії засобів масової інформації та суддівської незалежності. В документі, зокрема, зазначено, що, з одного боку, ЗМІ мають отримувати й розповсюджувати серед громадськості інформацію, а з іншого – вони не повинні порушувати основні принципи демократичного суспільства, а саме – право на незалежний та справедливий суд.
Тому, на думку судді, представники прес-служб, які зараз створено майже в кожному суді, повинні ознайомлювали журналістів з правилами й обмеженнями у процесі висвітлення судової тематики, що існують і законодавчо передбачені в усьому світі.
Водночас, зауважила Галина Юровська, судді повинні знати, що жодне обмеження не є абсолютним. Воно має бути мотивованим в кожному окремому випадку відповідно до вимог закону.
Звернула увагу суддя й на питання доступу журналістів на судові засідання, що є нормою судочинства в кожному демократичному суспільстві й регулюється процесуальним законодавством.
Присутність журналіста в залі судового засідання залежить лише від того, яким є цей процес, відкритим чи закритим, – підкреслила доповідач . У відкритому процесі журналіст має права звичайних громадян, коли ж ідеться про фото- і відеозйомку, він повинен надати відповідне клопотання, а суддя – винести ухвалу про дозвіл на зйомки або накласти вмотивовану заборону на них. Враховуючи резонанс певних справ, які розглядаються в судах, потрібно максимально забезпечити доступність громадськості до процесу. За умови ж недостатньої кількості місць для представників ЗМІ доцільно дати можливість їм самим визначити, хто і як зніматиме засідання і як інші ЗМІ отримають матеріали.
Наприкінці виступу суддя ВССУ висловила сподівання, що спільними зусиллями, зокрема представників судової влади, засобів масової інформації, громадських організацій, вдасться побудувати ефективну модель взаємної комунікації, що, безперечно, забезпечить дотримання прав людини й сприятиме підвищенню рівня довіри громадян до суду.
Міжнародним досвідом налагодження ефективної комунікації поділилися з учасниками конференції експерти з питань зв’язків з громадськістю у судах зі Сполучених Штатів Америки та Великобританії. Так, директор з урядових та громадських зв’язків суду Округу КолумбіяЛіа Гуровітц розповіла про неформальні способи поширення інформації про суд, такі як дні відчинених дверей, зустрічі з посадовцями місцевих органів влади. Надзвичайно важливо, за словами експерта, проводити активну просвітницьку діяльність, ознайомлювати учнів середньої школи, студентів із роботою судової установи. В їхній практиці школярі початкової школи часто відвідують суд, дізнаються про те, як відбувається процес, і навіть випробовують себе у ролі судді.
Цікавою для учасників конференції була демонстрація сучасного ефективного методу судових комунікацій – використання соціальних мереж Facebook, Twitter, YouTube. Ці засоби, переконані міжнародні експерти, дозволяють оперативно й доступно доносити інформацію, а також зацікавити в роботі суду молодше покоління. Активна дискусія виникла навколо питання щодо надання можливості користувачам сторінок суду у соціальних мережах коментувати новини та дописи. На думку експертів, для забезпечення діалогу таку можливість слід передбачити, але за умови модерації коментарів.
«Щоб побудувати довіру і впевненість, про вас повинні знати. Ніхто не довіряє лише тому, що йому наказують довіряти», – зазначила Ліа Гуровітц, завершуючи презентацію.
Огляд щодо відкритості й доступності Верховного Суду Об’єднаного Королівства Великобританії представив директор з комунікацій цієї установи Бенджамін Уілсон. Він розповів, що з часу відкриття Верховного Суду (2005 рік) публікуються прес-релізи кожного з рішень Суду. Підготовлені помічниками суддів за консультації з суддями, вони оприлюднюються одночасно з повним текстом рішення. При цьому обов’язково зазначається, що ці прес-релізи повинні використовуватися лише як довідкова інформація про результат і мотивацію рішення, їх не слід вважати самим джерелом права. Із відгуків користувачів відомо, що ця практика є надзвичайно корисною для студентів-правників і журналістів.
Також заохочується «політика відчинених дверей» – будь-хто може відвідати суд. Громадяни навіть можуть спробувати себе в ролі судді, скориставшись інтерактивною базою даних деяких із найцікавіших минулих справ.
Активно використовуються й можливості відеотрансляції, онлайн-трансляції, що забезпечує доступ у режимі реального часу до залів судових засідань суду. Досить популярним є і власний профіль Twitter, за допомогою якого вирішуються прості практичні питання – надання інформації про робочий час або хід розгляду справи.
Девізом роботи команди з питань комунікації Верховного Суду Об’єднаного Королівства Великобританії є «Правосуддя, яке помітно», – підсумував Бенджамін Уілсон.
Учасники конференції взяли активну участь в обговоренні питань, що стосувалися покращення комунікаційної політики діяльності судів, органів суддівського самоврядування та судових установ України, функцій прес-центру судової влади, а також запозичення міжнародного досвіду у цій сфері.
«Якщо ти не говориш про себе те, що хочеш сказати, про тебе скажуть інші те, що вважатимуть за потрібне», – зазначив суддя Вінницького окружного адміністративного суду Михайло Жернаков, висловлюючи своє бачення побудови належної комунікації. Переважна більшість людей, підкреслив він, отримують інформацію про суди виключно зі ЗМІ, які об’єктивно надають превагу сенсаційним негативним матеріалам. «За тим самим принципом люди, які ніколи не літали літаками, не довіряють їм, адже в новинах про літаки згадують тільки тоді, коли ті розбиваються об землю, – зауважив суддя. – Чим відкритішою є будь-яка влада до народу, тим вищим буде рівень довіри до неї. Крім того, безпосереднє спілкування сприяє оперативному обговоренню актуальних проблем, дозволяє набагато швидше виявити проблеми, які існують, дійти згоди про шляхи їх вирішення».
У рамках міжнародної конференції 25 лютого також було проведено тренінги для прес-секретарів та суддів з метою покращення їх комунікаційних навичок. Учасники розглянули, зокрема, питання важливості координації та командної роботи голови суду з прес-секретарем та працівниками апарату суду, проаналізували можливі варіанти покращення внутрішньої комунікації у суді та комунікаційні стратегії судів, а також визначили шляхи їх ефективного впровадження. Крім того, вони взяли участь у практичних завданнях, під час яких висвітлювалися загальні правила спілкування судді з представниками ЗМІ, практичні особливості підготовки інтерв’ю, поводження під час інтерв’ю та прес-конференцій.
За результатами роботи міжнародної конференції було напрацьовано відповідні рекомендації для зміцнення довіри громадськості до судової влади через покращення комунікаційної політики. Після редакційного доопрацювання і схвалення Радою суддів України їх буде надіслано до кожного суду для використання у роботі.