Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Міністерством юстиції розглянуто лист Державної судової адміністрації України від 18 березня 2013 року № 10-1472/13 стосовно внесення змін до чинного законодавства щодо врегулювання механізму звернення до виконання постанов про адміністративні правопорушення, які винесені стосовно іноземних громадян та осіб без громадянства, та в межах компетенції повідомляється.
Відповідно до статті 16 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП) іноземці і особи без громадянства, які перебувають на території України, підлягають адміністративній відповідальності на загальних підставах з громадянами України.
При цьому згідно зі змістом положень частини першої статті 308 КУпАП у разі несплати правопорушником штрафу у встановлений для добровільного виконання строк постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання до відділу державної виконавчої служби за місцем проживання порушника, роботи або за місцезнаходженням його майна в порядку, встановленому законом.
В свою чергу відповідно до положень статті 313 КУпАП постанова про конфіскацію предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об’єктом адміністративного правопорушення, та грошей, одержаних внаслідок вчинення адміністративного правопорушення, виконується державним виконавцем в порядку, встановленому законом.
Також відповідно до статті 540 Митного кодексу України (далі - МК України) у разі якщо штраф не буде сплачено у строки, встановлені статтею 539 цього Кодексу, постанова митного органу або суду (судді) надсилається для примусового виконання до відділу державної виконавчої служби за місцем проживання або роботи порушника або за місцезнаходженням його майна.
Постанова суду (судді) про накладення адміністративного стягнення за порушення митних правил щодо конфіскації виконується державним виконавцем в установленому законом порядку (частина перша статті 541 МК України).
Умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню, у разі їх невиконання у добровільному порядку, визначаються Законом України «Про виконавче провадження».
Відповідно до статті 80 зазначеного Закону під час виконання рішень щодо іноземців, осіб без громадянства та іноземних юридичних осіб, які відповідно проживають (перебувають) чи зареєстровані на території України або мають на території України власне майно, яким володіють самостійно або разом з іншими особами, застосовуються положення цього Закону.
У разі невиконання зазначеними в частині першій цієї статті особами рішень державний виконавець звертається до компетентних органів з поданням про заборону в'їзду в Україну чи видворення за межі України таких осіб відповідно до Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства».
При цьому згідно зі статтею 13 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» в’їзд в Україну іноземцю або особі без громадянства не дозволяється, зокрема, у разі якщо під час попереднього перебування на території України іноземець або особа без громадянства не виконали рішення суду або органів державної влади, уповноважених накладати адміністративні стягнення, або мають інші невиконані майнові зобов'язання перед державою, фізичними або юридичними особами, включаючи пов'язані з попереднім видворенням, у тому числі після закінчення терміну заборони подальшого в'їзду в Україну.
За наявності зазначеної підстави відомості про іноземця або особу без громадянства вносяться до бази даних осіб, яким згідно із законодавством України не дозволяється в'їзд в Україну або тимчасово обмежено право виїзду з України.
Рішення про заборону в'їзду в Україну приймається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, Службою безпеки України або органом охорони державного кордону.
Крім того, відповідно до частини третьої статті 22 зазначеного Закону за рішенням суду може бути тимчасово відкладено виїзд з України іноземця або особи без громадянства до виконання ним майнових зобов'язань перед фізичними та юридичними особами в Україні, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України.
Відтак на сьогодні законодавством врегульовано механізм звернення до виконання постанов про адміністративні правопорушення, які винесені стосовно іноземних громадян та осіб без громадянства.
Одночасно інформуємо, що процедуру виконання рішень у справах про порушення правил дорожнього руху визначено Європейською конвенцією про заходи покарання за порушення правил дорожнього руху 1964 року.
Проте зазначена Конвенція Україною не ратифікована.