flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Обговорення Рішення № 39 від 05 червня 2013 року доповідь Ефективність систем забезпечення правосуддя

14 червня 2013, 14:56

 РАДА СУДДІВ ЗАГАЛЬНИХ СУДІВ

01601, м. Київ, вул. Липська, 18/5, тел. (044) 277-76-29, факс: (044) 277-76-30

05 червня 2013 року м. Київ

Р І Ш Е Н Н Я

№39

Заслухавши та обговоривши інформацію члена ради суддів загальних судів Бабія А. П. стосовно доповіді «Ефективність систем забезпечення правосуддя», підготовленої в рамках спільної програми Європейського Союзу та Ради Європи «Зміцнення судової реформи в країнах східного партнерства» при підтримці експертів Європейської комісії з ефективності правосуддя (СЕРБІ) з питань, що стосуються оцінки діяльності судів України, рада суддів загальних судів

 

в с т а н о в и л а :

 

Доповідь «Ефективність систем забезпечення правосуддя» (Страсбург, березень 2013 року) підготовлена в рамках спільної програми Європейського Союзу та Ради Європи «Зміцнення судової реформи в країнах східного партнерства» при підтримці експертів Європейської комісії з ефективності правосуддя (СЕРЕД надає оцінку судових систем Вірменії, Азербайджану, Грузії, Республіки Молдова, України і офіційно презентована в Україні у квітні 2013 року.

У доповіді використані дані, зібрані Європейською комісією з ефективності правосуддя в рамках циклу оцінки 2010-2012 роки з питань аналізу даних про бюджет забезпечення правосуддя в п'яти країнах, результатів розгляду справ, задіяних ресурсах, ефективності, завантаженості і результативності судових систем, державної судової статистики з особливою увагою до обсягів незакінчених провадженням справ, часу розгляду справ, продуктивності та ефективності судів тощо.

В доповіді аналізувалася діяльність загальних судів міста Києва, Київської і Одеської областей.

Відмічається, що за 2011 рік показник відсотку розглянутих справ вказаними судами характеризується збалансованим результатом і майже 100 % рівнем, українські суди ухвалюють рішення на протязі дуже короткого періоду часу, який в середньому складає 42 дні; середня кількість справ на одного суддю складає 1116 справ.

При цьому, відмічається, що стосовно відсотку розглянутих справ передовою практикою є 103 % і більше, а насторожуючим показником є 95 % і менше; у порівнянні з іншими європейськими країнами тривалість розгляду справ у 120 днів може розглядатися як належні часові рамки, а тривалість розгляду у 40 днів як передова практика; розгляд на одного суддю 900 справ і більше вважається передовою практикою.

За результатами оцінки діяльності судів рекомендовано відстежувати розвиток ситуації в Саратському районному суді Одеської області, де при прирості у 2011 році нових справ на 1005 % відсоток розглянутих справ знизився з 101 % у 2010 році до 75 % у 2011 році, і Дарницькому районному суді міста Києва, де відсоток розглянутих справ знизився з 96 % у 2010 році до 92 % у 2011 році, а також приділити особливу увагу часу розгляду судових справ в Кілійському, Ренійському, Саратському районних судах Одеської області, де у 2011 році строк розгляду справ

був визначений тривалістю не менше ніж 130 днів, і добиватися подальшого зрівняння продуктивності в усіх судах. У зв'язку з наданими рекомендаціями у травні 2013 року радою суддів

загальних судів вивчено стан розгляду судових справ в Кілійському, Ренійському, Саратському районних судах Одеської області, Дарницькому районному суді міста Києва і встановлено підвищення ефективності діяльності вказаних загальних місцевих судів стосовно розгляду судових справ у 2012 році у порівнянні з 2011 роком.

У доповіді зазначається, що в Україні не отримали належного розвитку методи професійного використання сучасних засобів для оперативного управління діяльністю судів і підвищення його ефективності (впровадження інформаційних технологій, систем забезпечення якості, безперервного контролю/моніторингу і оцінки), для чого рекомендується розвивати професійність і судове самоуправління.

Так, з 72 можливих балів Україні стосовно використання інформаційних технологій для підтримки роботи суддів, оперативного управління судом і інформаційної взаємодії зі сторонами нараховано менше 30. В країні відсутні система регулярної оцінки якості та ефективності діяльності кожного суду і стандарти якості роботи суду, а також підготовлені з цих питань працівники.

Відмічається, що наявність інформації щодо задоволеності (і довіри) користувачів послуг суду і працівників суду (суддів та іншого персоналу) є важливим засобом підтримання якості забезпечення правосуддя Україні рекомендується здійснити усі етапи розвитку системи моніторингу і оцінки в судовій системі (збір даних, розробка нормативної бази, формування державно-правових інститутів, організацію оцінки і моніторингу, забезпечення підзвітності, дій і відповідальності). В рамках оперативного управління діяльністю судів рекомендується налагодити періодичну оцінку і поточний контроль за якістю відправлення правосуддя і продуктивністю судів. Крім цього, для взаємодії судового співтовариства з зовнішніми сторонами необхідно готувати і надавати громадськості відкриті доповіді про роботу судової системи.

З цього питання рада суддів загальних судів відмічає роботу робочої групи за участю членів Ради суддів України, органів суддівського самоврядування, в т. ч. Ради суддів загальних судів, робочої групи з питань інновацій ДСА України, суддів - представників усіх інстанцій судів адміністративної, господарської, загальної юрисдикцій і представників апаратів судів за сприяння проекту ІІ8АГО: «Справедливе правосуддя» і міжнародних експертів щодо розробки проекту системи оцінки діяльності суду, а також, що загальними судами України проводиться робота щодо оцінки і підвищення ефективності діяльності загальних судів та інформування суспільства, в тому числі через веб-сайти судів.

При цьому, проект системи оцінки якості функціонування суду за сприяння проекту ІІ8АГО: «Справедливе правосуддя» і міжнародних експертів пройшов апробацію у 2012 році при оцінці своєї діяльності апеляційними судами Івано- Франківської і Кіровоградської областей, Кіровоградським районним судом Кіровоградської області, Орджонікідзевським районним судом міста Маріуполя, Приморським районним судом міста Одеси і Чорнобаївським районним судом

Черкаської області; а також місцевими та апеляційними судами адміністративної і господарської юрисдикцій.

У квітні 2013 року з урахуванням рекомендованих показників з проекту системи оцінки якості функціонування суду проведена самостійна оцінка своєї діяльності місцевими загальними судами Івано-Франківської області (за сприяння апеляційного суду Івано-Франківської області, ТУ ДСА України в Івано-Франківській області, громадської організації «Закон і порядок», проекту ШАГО: «Справедливе правосуддя» і ради суддів загальних судів).

У травні 2013 року проявлена ініціатива проведення у 2013 році самостійної оцінки діяльності апеляційним судом Одеської області (з застосуванням даних комп'ютерної програми Д-3), а також ініціатива ТУ ДСА України в Одеській області щодо забезпечення проведення у 2013 році самостійної оцінки діяльності місцевих Загальних судів Одеської області з урахуванням рекомендованих показників з проекту системи оцінки якості функціонування суду.

Викладене свідчить про постійну увагу щодо питань оцінки і підвищення ефективності діяльності судів з боку органів суддівського самоврядування, Державної судової адміністрації України, а також самих судів.

З урахуванням наведеного, відповідно до частини шостої статті 122 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», рада суддів загальних судів,

 

в и р і ш и л а :

 

1. Висновки і рекомендації, викладені у доповіді «Ефективність систем забезпечення правосуддя», підготовленій в рамках спільної програми Європейського Союзу та Ради Європи «Зміцнення судової реформи в країнах східного партнерства» при підтримці експертів Європейської комісії з ефективності правосуддя (СЕРБІ) з питань, що стосуються оцінки діяльності судів України, взяти до відома.

2. Рекомендувати ДСА України у своїй діяльності прийняти до уваги висновки і рекомендації, викладені у доповіді «Ефективність систем забезпечення правосуддя», підготовленій в рамках спільної програми Європейського Союзу та Ради Європи «Зміцнення судової реформи в країнах східного партнерства» при підтримці експертів Європейської комісії з ефективності правосуддя (СЕРБІ) з питань, що стосуються оцінки діяльності судів України.

3. За результатами оцінки стану розгляду справ у Кілійському, Ренійському, Саратському районних судах Одеської області, Дарницькому районному суді міста Києва відзначити підвищення ефективності діяльності вказаних загальних місцевих судів стосовно розгляду судових справ у 2012 році у порівнянні з 2011 роком.

4. Відмітити як позитивні приклади:

- проведення в рамках пілотної апробації проекту системи оцінки якості функціонування суду за сприяння проекту ЕІ8АШ: «Справедливе правосуддя» і міжнародних експертів у 2012 році оцінки своєї діяльності апеляційними судами Івано-Франківської і Кіровоградської областей, Кіровоградським районним судом Кіровоградської області, Орджонікідзевським районним судом міста Маріуполя, Приморським районним судом міста Одеси і Чорнобаївським районним судом

Черкаської області;

- самостійної оцінки у квітні 2013 року своєї діяльності місцевими загальними судами Івано-Франківської області (за сприяння апеляційного суду Івано- Франківської області, ТУ ДСА України в Івано-Франківській області, громадської організації «Закон і порядок», проекту БІ8АЮ: «Справедливе правосуддя» і ради суддів загальних судів) з урахуванням рекомендованих показників з проекту системи оцінки якості функціонування суду;

- ініціативи проведення у 2013 році самостійної оцінки діяльності апеляційним судом Одеської області (з застосуванням даних комп'ютерної програми Д-3), а також ініціативи ТУ ДСА України в Одеській області щодо забезпечення проведення у 2013 році самостійної оцінки діяльності місцевих загальних судів Одеської області з урахуванням рекомендованих показників з проекту системи оцінки якості функціонування суду.

5. З метою підвищення ефективності організації діяльності загальних судів зобов'язати голів апеляційних і місцевих загальних судів прийняти заходи щодо включення в план роботи судів питання «Оцінка і аналіз ефективності діяльності суду» і дослідження цього питання у тому числі з використанням даних, викладених у Додатку 1, і за результатами цього аналізу приймати заходи щодо підвищення ефективності діяльності судів.

6. Зобов'язати голів апеляційних і місцевих загальних судів вжити заходів щодо опублікування на офіційних веб-сайтах загальних судів інформації про результати оцінки діяльності відповідного суду, в тому числі інформації викладеної у Додаток 1.

7. Для визначення уніфікованих стандартних показників оцінки діяльності суду і з урахуванням п. 6.1 Стратегічного плану розвитку судової влади в Україні на 2013-2015 роки звернутися до Ради суддів України з проханням розглянути проект системи оцінки діяльності суду, розроблений робочою групою за участю членів Ради суддів України, органів суддівського самоврядування, робочої групи з питань інновацій ДСА України, суддів - представників усіх інстанцій судів адміністративної, господарської, загальної юрисдикцій і представників апаратів судів за сприяння проекту ШАГО: «Справедливе правосуддя» і міжнародних експертів. Рішення ради суддів загальних судів є обов'язковим для суддів, які займають адміністративні посади в судах відповідної судової юрисдикції. Рішення ради суддів загальних судів може бути скасовано конференцією суддів загальних судів.

 

          Голова ради

суддів загальних судів                                                                              І. О. Отрош

 

                                                          

Додаток № І

 

(до рішення ради суддів загальних судів від «05» червня 2013 року№ 39 ), Показники діяльності суду області: за рік (дані щодо судових справ можливо досліджувати по усьому суду або за спеціалізаціями) № 1 півріччя 2 півріччя

1. Залишок справ і матеріалів, які не розглянуті з

попереднього періоду в т. ч. залишок справ і матеріалів не розглянутих понад 1 рік

2. Кількість справ і матеріалів, що надійшли

3. Кількість розглянутих справ і матеріалів

4. Залишок справ і матеріалів, які не розглянуті на наступний період в т. ч. залишок справ і матеріалів не розглянутих понад 1 рік

5. Кількість скасованих судових рішень

6. Кількість звернень до суду щодо неналежної організації роботи суду в т. ч. визнаних обґрунтованими

7. Результати останнього опитування громадян-відвідувачів суду з питань, що стосуються діяльності суду з вказівкою дати цього опитування (позитивний показник у відсотках) за відсутності інших даних можливо використовувати дані всеукраїнського опитування громадян-відвідувачів

суду проведеного за ініціативою Ради суддів України 15. 08. 2012 р. по конкретному суду.