Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Через 1,5 місяця відбудуться повторні вибори народних депутатів у п’яти проблемних округах. У той час як кандидати заявляють про своє бажання перемогти, адмінсуди вже підготувалися до розгляду виборчих спорів. Як діятимуть судді, якщо Верховна Рада в останній момент унесе зміни до виборчого законодавства? Чи немає побоювань, що політичні сили чинитимуть тиск на суди? На ці та інші запитання «ЗіБ» відповів голова Вищого адміністративного суду Ігор ТЕМКІЖЕВ.
«Всі організаційні заходи в суді спрямовані на захист виборчих прав»
— Ігорю Хажмуридовичу, розкажіть, як ВАС готується до виборчого процесу? Яких заходів уживаєте?
— ВАС традиційно приділяє велику увагу організації якісного та своєчасного розгляду спорів. Перед початком виборчого процесу, який, нагадаю, розпочався за 2 місяці до визначеної законодавцем дати голосування, я підписав наказ «Про окремі питання організації роботи Вищого адміністративного суду України». Ним, зокрема, затверджено план
основних організаційних заходів ВАС щодо забезпечення розгляду адміністративних справ, пов’язаних з виборчим процесом повторних виборів народних депутатів 15 грудня 2013 р.
Крім цього, з огляду на особливості розгляду такої категорії спорів із 16 жовтня й до завершення виборчого процесу у ВАС установлено особливий режим роботи для суддів другої судової палати та працівників апарату ВАС у позаробочий час, святкові й вихідні дні, а також напередодні голосування та безпосередньо в день голосування.
Це зроблено для організаційного забезпечення підготовки та розгляду виборчих справ з додержанням строків, передбачених Кодексом адміністративного судочинства, які для цієї категорії спорів є скороченими, що, у свою чергу, спрямовано на захист виборчих прав.
Важливим етапом підготовки до виборчого процесу є проведення тематичних семінарів і круглих столів за участю суддів адмінсудів. Такі заходи відбуваються регулярно за ініціативи ВАС та за підтримки різних міжнародних організацій.
— Чи суттєво збільшиться навантаження на суддів, які розглядатимуть справи, пов’язані з виборчим процесом? Залучатимуться для розгляду цієї категорії справ судді з інших палат?
— Як відомо, у ВАС розглядом цієї категорії спорів займаються представники другої судової палати. Відповідно до штатного розпису в ній сьогодні працює 8 суддів. Звісно, якщо кількість справ виявиться надто великою, то передбачена можливість, коли на допомогу можуть прийти судді з інших палат, адже рівень підготовки всіх суддів ВАС дозволяє їм розглядати різні категорії адмінсправ.
Кількість округів цього разу невелика, то й кількість скарг, сподіваюся, буде не надто великою. Для прикладу: під час виборчого процесу 2012 р. до ВАС надійшло близько 200 позовних заяв, які судді другої палати розглянули в строки, відведені законодавцем. Тож і цього року, маю надію, проблем із цим не виникне.
«Адмінсуди повинні завжди бути готовими до здійснення судового контролю за виборчими процесами»
— ВАС регулярно надає методичну допомогу адмінсудам нижчих інстанцій з метою забезпечення єдності судової практики. Скажіть, перед початком цього виборчого процесу судді ВАС спілкувалися з колегами, роз’яснювали їм ті чи інші питання?
— Така робота ведеться постійно. До слова, 1 листопада відбудеться засідання пленуму ВАС, на якому планується прийняти нову постанову «Про практику застосування адміністративними судами положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду спорів щодо правовідносин, пов’язаних з виборчим процесом» (розмова велася до 1.11.2013. — Прим. ред.). У ній будуть відображені всі наші рекомендації суддям окружних і апеляційних адміністративних судів.
Нагадаю, що попередня постанова пленуму стосовно розгляду виборчих спорів визнана нечинною, було вирішено розробити новий її текст. Адже той документ було прийнято ще у 2007 р. Він фактично враховував лише практику застосування адмінсудами законодавства у виборчому процесі 2006 р. А минуло вже 6 років, протягом яких відбулись і позачергові парламентські вибори 2007-го, і вибори до Київської міської ради 2008-го, і президентські вибори у 2010-му, і парламентські вибори 2012 р.
До того ж весь час в Україні відбуваються вибори до місцевих рад. Звісно, всі ці процеси супроводжувалися судовим захистом виборчих прав громадян, тож протягом років ми нагромадили певний досвід, напрацювали практику, якою готові поділитися з адмінсудами.
Крім цього, протягом останніх років відбулися суттєві зміни виборчого законодавства, з’явилося кілька цікавих рішень Європейського суду з прав людини, які безпосередньо стосуються вирішення виборчих спорів, побачили світ правові висновки Конституційного Суду, відбулося чимало змін у КАС. На основі цього сформовано позицію судів щодо праворозуміння у вирішенні такої категорії справ.
Особливістю постанови пленуму є чітко визначені рекомендації щодо застосування принципу верховенства права, детальні роз’яснення того, хто може звертатися до суду та що саме позивач може вимагати від нього, як визначити підсудність при розгляді виборчих спорів, як застосовувати положення щодо представництва сторін у виборчих спорах тощо.
Україна постійно перебуває у виборчому процесі. Тому адмінсуди повинні завжди бути готовими до здійснення судового контролю за виборчими процесами. Прийнята постанова допоможе досягти єдності судової практики у вирішенні цієї категорії спорів.
«Якщо зміни до виборчого законодавства будуть унесені, це не зіб’є з пантелику адмінсуди»
— Чи немає побоювань, що під час перегонів парламент унесе зміни до виборчого законодавства, чим суттєво ускладнить розгляд відповідної категорії справ? Якщо такі зміни будуть унесені, що робитиме ВАС?
— Ні в кого не викликає сумнівів, що вдосконалення виборчого законодавства для України є актуальним і необхідним, як і для будь-якої молодої демократичної держави, що перебуває в процесі пошуку найкращих виборчих моделей. Як відомо, це є однією з обов’язкових умов для підписання угоди про асоціацію України та ЄС. Крім цього, ПАРЄ, Бюро демократичних інститутів і прав людини, Венеціанська комісія та інші міжнародні організації неодноразово наголошували на необхідності прийняття Виборчого кодексу. Більше того, в парламенті лунають заклики прийняти деякі зміни вже до 15 листопада цього року.
Звісно, вирішення цих питань — виключна компетенція парламенту, але, попри всю очевидність необхідності якісних змін у законах, які регулюють виборчий процес, уважаю, що поспішність може бути не завжди виправданою, адже стабільність виборчого законодавства все-таки має бути пріоритетом.
За європейськими нормами, зміни до виборчого законодавства повинні вноситися не пізніше ніж за рік (або хоча б за півроку) до початку виборів. Утім, уважаю: навіть якщо зміни до виборчого законодавства будуть унесені, це не зіб’є з пантелику адмінсуди й ми зможемо оперативно вивчити нові норми та вчасно надати нашим колегам методичну допомогу щодо розгляду відповідної категорії справ.
— Чи існують проблеми із застосуванням нинішнього виборчого законодавства?
— На жаль, змушений сказати, що існують. Так, під час розгляду справ було виявлено, що є прогалини у сфері регулювання виборчих правовідносин. Закон потребує вдосконалення. Йдеться про норми, які захищають право виборців на законність набуття представницького мандата народними депутатами після оголошення результатів волевиявлення.
Також має бути більш чітко прописана процедура перевірки дотримання вимог закону після встановлення результатів виборів, законності підстав набуття статусу й повноважень народного депутата. Повинен ураховуватися принцип верховенства права.
Отже, робота стосовно вдосконалення законодавства з питань проведення виборів повинна охопити й усунення прогалин процесуальних норм стосовно процедури оскарження результатів виборів.
У цілому ж основною проблемою застосування судами виборчого законодавства є його неуніфікованість. Саме розрізненість законодавчих актів і навіть наявність відмінних положень у межах одного законодавчого акта не дозволяє судам мати чіткі орієнтири в правозастосуванні під час вирішення справ, у яких відповідачами є виборчі комісії, у тому числі й ЦВК, під час виборів та після них.
— Парламентські вибори-2012 відзначалися особливо жорсткою боротьбою в мажоритарних округах, зокрема в тих, де нині проводяться повторні вибори. На вашу думку, чи може суд якимось чином запобігати можливим фальсифікаціям?
— Можливість суду впливати на виборчий процес чітко окреслена законодавством і полягає в розв’язанні виборчих конфліктів, у тім числі в разі виявлення фальсифікацій результатів виборів під час розгляду спору. Адмінсуди здійснюють судовий контроль за виборчими процесами. Запобігати можливим фальсифікаціям на виборах — не завдання судової влади, але рішення адмінсудів можуть стати прецедентами належного розгляду суперечливих питань. Знову ж таки, своєчасний розгляд такої категорії справ унеможливлює певні порушення. Це те, що дійсно може зробити й робитиме суд.
Глобальне й комплексне вирішення питання фальсифікацій можливе лише за умови злагодженої роботи всіх правоохоронних органів, громадських організацій та зацікавленості всіх політичних сил країни в прозорому виборчому процесі.
— Після кількох рішень ВАС про позбавлення мандатів переможців перегонів опозиція внесла проект про ліквідацію Вищого адмінсуду. Чи немає побоювань, що повторні вибори можуть додати цій ідеї прихильників?
— В історії ВАС був не один випадок провокативних дій на його адресу. Недоброзичливців у судової гілки влади, на жаль, завжди вистачає, а в судів і суддів, котрі вирішують виборчі спори, в основі яких часто лежать певні політичні інтереси, — тим паче. Мета таких дій очевидна, і реакція на них відповідна. Ми виконуємо свою роботу й виконуватимемо її й надалі, як би це комусь не заважало чи не подобалось.
— На вашу думку, судді адмінсудів упораються з розглядом справ, пов’язаних з виборчим
процесом? Якісно та вчасно розглядатимуть справи?
— Впевнений, як і під час багатьох попередніх виборчих процесів, цього разу і ВАС, і всі апеляційні та окружні адмінсуди працюватимуть оперативно, злагоджено та якісно, захищаючи права виборців. Організаційним заходам щодо розгляду цієї категорії справ ми приділили чимало уваги й часу, розуміючи підвищений інтерес та суспільну важливість таких адмінсправ. Тому не маю сумнівів щодо наших можливостей гідно здійснювати правосуддя як у період виборчого процесу, так і поза ним.