Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
28 січня 2015 року відбувся круглий стіл: «Зміна системи судів загальної юрисдикції: судова реформа чи перерозподіл влади?», який було організованокомпанією «ЛІГА:ЗАКОН». Участь у заході взяли заступник Голови Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ Євген Літвінов, Голова Вищого господарського суду УкраїниБогдан Львов, член Ради суддів України, суддя Київського апеляційного господарського суду Михайло Новіков, суддя Верховного Суду УкраїниОлександр Прокопенко, експерт Реанімаційного пакету реформРоман Куйбіда, керуючий партнер ЮГ LCF, Голова комітету з процесуального права АПУ Анна Огренчук, адвокати та науковці.
Учасники обговорили два законопроекти, що стосуються судової реформи: «Про забезпечення права на справедливий суд» (№ 1656) і «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо удосконалення засад організації та функціонування судової влади відповідно до європейських стандартів» (№ 1497), а також питання, що стосувалися ліквідації господарських судів, гарантій суддівської незалежності та громадської довіри до суду.
Нещодавно компанією Research & Branding Group було проведено соціологічне дослідження громадської думки щодо роботи судової системи. На результати цього опитування у своєму виступі звернув увагу заступник Голови ВССУ Євген Літвінов. Дослідження складалося із двох компонентів – загальнонаціонального, цільовою аудиторією якого було населення України, та спеціалізованого – тобто безпосередніх учасників судових процесів.
Як свідчать результати, судам і судовій системі загалом довіряють 40 % учасників спеціалізованого опитування і 13 % загальнонаціонального. Найвищий рівень довіри до господарських судів – 61 %. Роботою адміністративних судів задоволені – 57 %, а загальних – 45 % громадян. Таким чином, зауважив Євген Літвінов, ці показники значно вищі порівняно з тими, про які заявляють окремі представники влади (йшлося лише про 2 %).
Учасники зазначеного дослідження вказали також фактори, що перешкоджають удосконаленню судової системи. Збільшення кількості суддів та ліквідація спеціалізованих судів, підкреслив Євген Літвінов, були віднесені респондентами до найменш ефективних заходів для покращення діяльності судової системи.
У рамках реформування, переконаний заступник Голови ВССУ, доцільно залишити чотириланкову судову систему. «Ми всі пам'ятаємо 2007 рік, коли Верховний Суд України через надмірне навантаження не міг забезпечити розгляд значної кількості справ у розумні строки. Тоді ці справи було передано на розгляд до апеляційних судів. Щоб не допустити повторення цієї ситуації, потрібно зберегти вищі спеціалізовані суди», – наголосив суддя.
Водночас, за його словами, ВССУ підтримує ініціативу щодо надання права Верховному Суду України вирішувати питання прийняття заяви про допуск до перегляду справ у зв’язку з неоднаковим застосуванням норм матеріального права.
Євген Літвінов звернув увагу на проблемні питання забезпечення єдності судової практики з окремих категорій справ та розмежування підвідомчості справ між судами різних юрисдикцій. Для їх вирішення вищими спеціалізованими судами було затверджено Меморандум про співпрацю, в якому зазначено, що однією з форм такого співробітництва є проведення спільних засідань пленумів вищих судів.
Ця ініціатива, пояснив доповідач, запроваджена вперше й буде спрямована на забезпечення єдності судової практики, що сприятиме ефективному захисту прав і свобод громадян.
Окремо Євген Літвінов зазначив про необхідність дотримання гарантій незалежності суддів. «На жаль, сьогодні незалежність суддів існує тільки на папері. Останнім часом почастішали випадки незаконного втручання в роботу судів. Відповідні органи мають належно реагувати на такі спроби тиску, більше того, представники законодавчої влади повинні усвідомлювати важливість забезпечення незалежності суддів як однієї з гарантій ефективного здійснення судочинства», – наголосив заступник Голови ВССУ.
Підсумовуючи свій виступ, він закликав до виваженого підходу у процесі реформування, насамперед із врахуванням позиції представників судової влади. Саме цим вимогам, на думку Євгена Літвінова, більшою мірою відповідає законопроект, внесений Президентом України. У подальшому до нього може бути внесено зміни, не виключено, що деякі і з альтернативного законопроекту.