flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Мінфін залишив третю гілку влади сам на сам з проблемою нестачі коштів

19 серпня 2013, 09:17

       Уряд отримав звернення суддівської спільноти щодо фінансових труднощів. Однак нічим допомогти не зміг, а лише констатував усім відомі речі й звинуватив у негараздах. Державну судову адміністрацію. На які кошти далі жити судам і як переконати Кабмін, що саме він повинен знайти вихід із ситуації?

 

Тривожні цифри

 

Рада суддів адміністративних судів забила на сполох: в апеляційних й окружних адмінсудах склалася катастрофічна ситуація з оплатою праці. Виникнення такої проблеми «адміністративники» пов’язують, зокрема, зі зменшенням порівняно з 2012 р. бюджетних призначень на оплату праці у 2013 р.: в окружних судах — на 5,8 млн грн., в апеляційних — на 4,9 млн.

Нестача помісячних асигнувань на заробітну плату призводить до того, що з початку 2013-го виникає кредиторська заборгованість по заробітній платі, яка щомісячно зростає та накопичується. Якщо фонд оплати праці не збільшиться, то працівники окремих судів (особливо окружних адміністративних) у IV кварталі 2013 р. залишаться без заробітної плати.

Після прийняття закону «Про Державний бюджет України на 2013 рік» розпочалася робота щодо збільшення бюджетних призначень на оплату праці. Так, ДСАУ та Вищий адмінсуд зверталися до Кабміну щодо внесення змін до згаданого закону в частині збільшення видатків на оплату праці. Але Мінфін відмовив навіть в їх наближенні, не кажучи вже про збільшення.

 

РСАС попереджає

 

Тож у квітні допомоги в Уряду попросила вже РСАС. «Видатки, передбачені державним бюджетом на 2013 р. на утримання окружних та апеляційних адмінсудів, задовольняють потребу цих судів від 0 до 70% залежно від напрямів їх використання. Особливе занепокоєння викликає неприпустимо низький рівень оплати праці працівників апарату адмінсудів. Причиною цього є те, що при розрахунках фонду оплати праці не враховується фактична чисельність цих працівників, яка, на відміну від тієї, що була на початку створення системи адмінсудів, нині майже досягла їх штатної чисельності», — йшлось у зверненні.

Також РСАС зазначила, що заробітна плата працівників апарату адмінсудів прирівнюється до зарплати некваліфікованих працівників. Посадові оклади працівників апарату судів є найнижчими серед усіх категорій держслужбовців. А кошторисні призначення адмінсудів на оплату праці у 2013 р. порівняно з 2012-им зменшилися на 12,1 млн грн.

«У разі заповнення в судах усіх вакантних посад суддів заробітна плата працівника апарату становитиме 500 грн., тобто буде майже вдвічі меншою, ніж його посадовий оклад», — попереджали представники органу суддівського самоврядування.

Вони навіть запропонували, як розв’язати цю проблему — внести зміни до держбюджету в частині збільшення призначень на оплату роботи працівників судів.

До того ж РСАС порахувала, скільки потрібно коштів — 81,3 млн грн. «Це дасть змогу довести середньомісячну заробітну плату працівників апарату до 3 тис. — 3,2 тис. грн.», — зробила висновок рада суддів.

 

Переведення «фінансових» стрілок

 

Через 2 місяці РСАС отримала відповідь Мінфіну, яка позбавила володарів мантій надії, що виконавча влада допоможе вирішити їхні проб¬леми. Лист адресовано не так «адміністративникам», як суддям кожної юрисдикції.

Головне фінансове відомство перевело всі стрілки на ДСАУ. Мовляв, судова адміністрація може здійснити перерозподіл коштів між судами або бюджетними програмами. Але як ділитися грошима, яких або не вистачає, або взагалі немає?

Мінфін не забув згадати й про працівників апарату судів. Він дорікнув ДСАУ за те, що її рішення стосовно збільшення штатної чисельності без відповідного фінансового забезпечення суперечать вимогам закону та «призводять до штучного дефіциту асигнувань на оплату праці».

Проте потрібно ще розібратися, хто нехтує законом. ДСАУ не з власної волі вирішила ввести нові посади. Дійсно, в липні минулого року були видані накази, відповідно до яких з 1 січня 2013-го мала б збільшитися кількість володарів мантій та працівників апарату. ДСАУ виконувала вимогу нового Кримінального процесуального кодексу, адже потрібні люди, які б виконували функції слідчих суддів. Відповідно, мала збільшитися чисельність і працівників апарату.

Через нестачу коштів набрання чинності цими наказами відтермінували: спочатку до 1 липня, а потім — 1 жовтня 2013 р. Хоча в «Перехідних положеннях» КПК чітко записано: «Кабінету Міністрів у місячний строк з дня опублікування Кодексу внести на розгляд Верховної Ради пропозиції щодо приведення законодавчих актів у відповідність із цим Кодексом, у тому числі з метою забезпечення фінансування збільшення кількості суддів місцевих загальних судів та апарату цих судів у зв’язку з необхідністю забезпечення здійснення функцій слідчого судді».

То хто не дотримується вимог закону? Виходить, «помилка» ДСАУ в тому, що вона виконала завдання, поставлене перед нею КПК, і випередила Кабмін, який до цього часу не зміг фінансово забезпечити введення нових посад?

 

***

 

Після відповіді Мінфіну у володарів мантій з’явилося ще більше запитань. Феміда опинилася в полоні виконавчої влади, і з кожним днем шансів на порятунок із «фінансової неволі» стає все менше. Як судовій системі вийти із цього глухого кута й на чию допомогу сподіватися?

 

Дізнайся більше на http://zib.com.ua/