Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
У парламенті продовжують напрацьовувати законопроекти, спрямовані на скасування судового збору. При цьому черговий з них передбачає радикальне розв’язання зазначеної проблеми, яке може призвести не лише до недофінансування судової системи, а й до виникнення труднощів під час спілкування з владою в підприємців і громадян.
Оскарження без витрат
Як відзначає народний депутат Володимир Демішкан (Партія регіонів), усі органи виконавчої влади є неприбутковими бюджетними установами, але звільнені від сплати судового збору тільки деякі з них. «Інші ж органи для захисту інтересів держави під час виконання покладених на них повноважень змушені заздалегідь планувати та обгрунтовувати прогнозовану суму витрат на судові збори на наступний рік під час бюджетного процесу. Однак усі майбутні випадки звернення вказаними органами до суду об’єктивно неможливо розрахувати наперед», — зазначає парламентар.
Крім того, він наголошує, що судовий збір сплачується до держбюджету, а тому вказані органи роблять зайву процедуру переказування
бюджетних коштів на інший казначейський рахунок. При цьому при недостатньому фінансуванні така ситуація, на думку В.Демішкана, призводить до зриву належного захисту інтересів цих установ і неможливості вчасного подання до суду процесуальних документів.
«У багатьох випадках для захисту інтересів держави вказані органи звертаються до прокуратури, хоча процедура розгляду таких звернень також позбавляє органи права прямого розгляду судами спірних правовідносин», — додає нардеп.
Виправити ситуацію В.Демішкан пропонує шляхом унесення змін до ст.5 закону «Про судовий збір» (проект №3184). Пропонується записати в законі, що від сплати судового збору звільняються «органи прокуратури, центральні органи виконавчої влади, їх територіальні органи, органи місцевого самоврядування, їх виконавчі органи — у справах, пов’язаних з виконанням повноважень цих органів». Разом з тим є намір виключити із закону ті положення, які дозволяють уникати сплати судового збору деяким держорганам, аби це питання регулювалось єдиним положенням.
Він не один
Зазначений проект поповнив цілу низку ініціатив, які передбачають скасування сплати судового збору тією чи іншою установою. Щоправда, пропонує розв’язати проблему найрадикальніше.
Раніше, як повідомляв «ЗіБ», Комітет ВР з питань верховенства права та правосуддя рекомендував відхилити відразу 6 подібних ініціатив, 4 з яких підготував Кабмін, а 2 —
нардепи. Проте така позиція не стримала ні перших, ні других. Так, улітку з’явилося ще 2 документи, спрямовані на «боротьбу» із судовим збором. Одним з них (№3113) здійснено спробу звільнити від такого роду платежів органи соціального захисту населення при поданні апеляційних і касаційних скарг у справах, де ці органи є відповідачами. Іншим (№2576а) — дозволити не витрачатися органам місцевого самоврядування.
На перший погляд може здаватися, що пропозиція В.Демішкана має спростити державі життя, адже не доведеться перекладати гроші з однієї кишені до іншої. Звісно, в законопроекті прямо не сказано, що після його ухвалення має бути збільшено видатки на утримання судової системи, але можна припустити, що ту суму, яку органи правосуддя нині отримують від органів влади, держава могла б компенсувати.
Втім, судовий збір, окрім фінансової, виконує й іншу функцію — стримування органів влади від надто частого невиправданого звернення до суду. В умовах же бюджетних обмежень держслужбовці, перш ніж іти до Феміди, повинні подумати, чи мають шанс перемогти і чи взагалі праві. В іншому ж разі вони навіть зможуть шантажувати опонентів зверненням до суду.