Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
08 липня 2017 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення захисту права дитини на належне утримання шляхом вдосконалення порядку стягнення аліментів» (далі – Закон).
Зміни торкнулися фундаменту, а саме на законодавчому рівні було закріплено, що аліменти, одержані на дитину, є власністю дитини. Той із батьків або інших законних представників дитини, на ім’я якого виплачуються аліменти, розпоряджається аліментами виключно за цільовим призначенням в інтересах дитини.
Стосовно неповнолітніх, то вони мають право на самостійне одержання аліментів та розпорядження ними.
Статтю 182. Обставини, які враховуються судом при визначенні розміру аліментів. Частину першу цієї статті Сімейного кодексу України (далі – СКУ) доповнено пунктами 3-1 і 3-2 такого змісту:
3-1) наявність рухомого та нерухомого майна, грошових коштів;
3-2) доведені стягувачем аліментів витрати платника аліментів, у тому числі на придбання нерухомого або рухомого майна, сума яких перевищує десятикратний розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи, якщо платником аліментів не доведено джерело походження коштів.
Нова редакція частини другої цієї ж статті, закріпила, що мінімальний розмір аліментів на одну дитину не може бути меншим, ніж 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.
Що стосується батьків або інших законних представників разом з яким проживає дитина:
Щодо заборгованості та прострочення виплат аліментів, зміни торкнулися:
У разі встановлення джерела і розміру заробітку (доходу) платника аліментів, який він одержав за кордоном, за заявою одержувача аліментів державний виконавець, приватний виконавець здійснює перерахунок заборгованості.
Платник додаткових витрат вважається таким, що прострочив оплату, якщо він не виконав свій обов’язок щодо оплати додаткових витрат у строк, встановлений рішенням суду або за домовленістю між батьками, а в разі їх відсутності або у разі не встановлення такого строку - після спливу семи днів після пред’явлення відповідної вимоги одержувачем додаткових витрат, який фактично їх оплатив.
Також, зміни торкнулися Цивільного процесуального кодексу України та інших нормативно-правових атів необхідних для реалізації Закону.
Заявнику повертається 50% сплаченого судового збору та хто матиме право на повний доступ до рішень у реєстрі
Кому пільги?
Питання звільнення від сплати судового збору завжди неоднозначно вирішувалося судами. Визначення законодавчих критеріїв для відстрочення, розстрочення, звільнення від сплати судового збору виглядає логічним. Як передбачено в законопроекті, суду надається право прийняти відповідне рішення у випадках, якщо:
1) розмір судового збору перевищує 5% розміру річного доходу позивача — фізичної особи за попередній календарний рік;
2) позивачами є:
а) військовослужбовці;
б) батьки при наявності дитини віком до 14 років або дитини-інваліда, якщо інший з
батьків ухиляється від сплати аліментів;
в) одинокі матері (батьки) при наявності дитини віком до 14 років або дитини-інваліда;
г) члени малозабезпеченої чи багатодітної сім’ї;
д) особа, яка діє в інтересах малолітніх чи неповнолітніх осіб та осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена;
3) предметом позову є захист соціальних, трудових, сімейних, житлових прав, компенсація шкоди здоров’ю.
На першому етапі запропонований перелік не переобтяжений великою кількістю пільговиків. У подальшому ці критерії можуть бути вдосконалені.